Translate

zaterdag 22 september 2012

Ultiem genot!


Vijf dagen in de week, ben ik te brak in de ochtend. Vanzelfsprekend stap ik in de bus, ga op de vijfde stoel van links zitten, wacht tot dat ik op het station aan kom en druk vervolgens het liefst 21 maal op de stop knop. Na de 1e keer stopt de bus al, toch wil ik nog 20 keer drukken. Mocht je het je afvragen, neen ik heb geen afwijkend gedrag of enge ziekte.

Vervolgens slenter ik richting het perron, kijkend naar een eindeloos mistig treinspoor. Wat is mijn leven toch een feest om 08.05 in de ochtend. De trein komt aan, ik ga met mijn tenen over de witte stoeprand staan, kijken, reikend naar mijn trein. Om me heen denken nog zo’n honderd mensen hetzelfde; ‘Ik wil zitten in de trein!’. Graag ruk ik iedereen aan zijn haren aan de kant, stap ik als eerste in en ga ik zitten. In het echte leven gaat het toch anders, ik word verdrongen in de mensenmassa, kan geen kant meer op en beland op de trap. Dan komt er een groepje jongens, ze vertellen in de vroege ochtend over zuipen, kotsen en bitterballen. Weer voel ik me intens gelukkig, de eerste ochtend van de 5, bedenkend dat ik er dus nog 4 te gaan heb.

Maargoed, ik zet me erover heen en probeer niet naar de jongens te luisteren, op wilde weekendverhalen zit ik niet te wachten. Wat vertellen mensen toch veel in de trein, ik hoor veelvuldig verhalen die ik totaal niet zou willen weten, scheidingen, relatieproblemen en vreemdgaan is dagelijkse kost op mijn traject. Geen wonder dat de meeste mensen met muziek in de oren treinreizen. Geloof mij, als fervent treinreizigster, oortjes is hoognodig. Zie het als een redmiddel, net als een paraplu wanneer je in een stortbui loopt.

Doelloos staar ik naar buiten, kijkend naar de omgeving. Prachtig ook, gras, weiland en appelboompjes. Er bekruipt me een gevoel van sarcasme, maar ach, dat heb je wel eens. Starend naar buiten is het moeilijk mijn ogen open te houden, gelukkig voor mij, schokt te trein af en toe ontzettend. Bedankt, dat houdt me wakker! Ik voel me echt stukke beter als ik de brug zie, na de brug nader ik mijn station, kan ik uit dit monster van staal.

Langzaam loop ik richting de deur, stap uit en denk, nog 4 ochtenden. Godzijdank.



- Mijn stuk is ook gepubliceerd op www.metronieuws.nl  http://metrocolumn.nl/view/cxxa


Geen opmerkingen:

Een reactie posten